zaterdag 21 mei 2016

Horror op sigarettenpakjes


En? Wat vind je ervan? Normaal gesproken hangen de sigarettenpakjes prachtig geordend aan de muur achter de kassa. Net Pokemon kaarten, lokkend door de verschillende soorten designs, kleuren, merken en glittertjes. Maar nu is het zover. Op nieuwe pakjes sigaretten en shag staan vanaf nu afschrikwekkende foto’s van aandoeningen die door roken worden veroorzaakt. De oude pakjes mogen tot eind 2016 nog verkocht worden. Ik vraag me af of de pakjes nieuwe schappen krijgen, waarop je de voorkant niet meer zien.
"En helpt het nu echt, denk je? Rokers weten toch allang dat ze zichzelf de dood in roken? Australië heeft hier onderzoek naar gedaan.."
In Australië liggen de pakjes al sinds 2012 in de schappen. Hier heeft het wel het gewenste effect gehad. Veel rokers zijn sinds de introductie van de horrorverpakking aan het twijfelen geslagen of ze nog wel willen blijven roken. De hulpdienst Quitline, die mensen bijstaat die willen stoppen met roken, is het drukker geweest dan ooit. Het aantal telefoontjes met 78 procent gestegen. 

Er zijn ook onderzoekers die minder blij zijn met de nieuwe wet. Gjalt-Jorn Peters, behavior change researcher, is van mening dat teksten als 'roken is dodelijk' of foto's van zwartgeblakerde longen zelfs het tegenovergestelde effect kunnen hebben. ''Mensen die er niet van overtuigd zijn dat ze kunnen stoppen met roken, kunnen wanneer ze bang gemaakt worden in de defensie schieten en daardoor meer gaan roken. Dat kan niet de bedoeling zijn.''

Foute boel
Wat Peters beschrijft is inderdaad niet handig. Maar het is pas helemaal foute boel wanneer jongeren de gewone sigarettenpakjes, zonder horrorafbeeldingen, als zeer positief ervaren. KWF Kankerbestrijding vroeg een tijdje terug wat ze van de sigarettenpakjes vinden. Ik vond de reacties eigenlijk wel schikbarend. Het werd geassocieerd met spelletjes, een make-up doosje en het feit dat het pakje glimt was alsof je in een disco staat. Een van de meiden wijst naar een gras groen pakje waarop ze zegt: ''Dit geeft je juist een vrolijk gevoel. Net of het heel goed is, alsof het gezond is.''


Jongetje rechts: "Een kameel die een koptelefoon heeft.. dat ziet er best cool uit"

Persoonlijk ben ik ontzettend blij met deze wet. Awareness móet gecreëerd worden. We stoppen geld en tijd in het ontwikkelen van de 'schijf van vijf', artsen blijven ons waarschuwen en jaarlijks gaan er 19.000 mensen dood aan kanker, als gevolg van roken. Hoe durven we hier dan nog reclame voor te maken? Wat vind jij?

Video KWF Kankerbestrijding

Geen opmerkingen:

Een reactie posten