zondag 22 mei 2016

Drown your fears

Het gebruik van fear appeals is niet nieuw. We zien het bij het verkoop van medicijnen, waar hulpmiddelen worden geprezen om (ernstige) kwalen tegen te gaan. We zien het nu bij Donald Trump, die populariteit in de Amerikaanse verkiezingen wint door de 'bedreigende Islam' te bestrijden. Ook zijn er een aantal organisaties die zich wagen op dit vlak. Denk aan SIRE, de Nederlandse organisatie die maatschappelijke onderwerpen onder de aandacht brengt, soms op een controversiële manier. Maar kunnen alledaagse, onschuldige merken hier ook gebruik van maken? 


Tot nu toe hebben we onze handen vol aan het gebruik van positieve emoties in onze branding. We zijn verhalen gaan vertellen over onze organisaties, beelden gaan gebruiken voor beleving. Angst, verdriet of jaloezie gebruiken? Dat is volgens mij nog veel te eng. Fear appeals worden wel vaker gebruikt bij non-profit organisaties. Dat Amnesty International en Greenpeace geen prettige uitingen hebben is logischer, gezien het bestaansrecht. Dat een merk van een theezakje opeens horror gebruikt, is veel opmerkelijker.

Van biologisch  naar horror
Herbaria verkoopt biologische producten. De website is naar mijn mening ontzettend duf, simpel en de groene balken frustreren me. Toch kwam ik een commercial tegen die ervoor zorgde dat ik 10 minuten in trance verkeerde. Ik heb de video letterlijk tien keer achter elkaar gekeken, met headphones op en het volume maximaal.

"In één minuut ondergaan onder andere een angstaanjagende clown en een man met kettingzaag een vreselijke dood met stressvolle muziek op de achtergrond. Ze verdrinken in het donkere water, door het theezakje dat aan hun been is vastgeknoopt."

Hiermee wil Herbaria aangeven dat de thee zorgt voor een kalmerend effect. Het verdringt.. of verdrinkt je angsten. Persoonlijk vind ik dit echt vet. Je weet intussen dat ik niet bepaald tegen horror kan, maar dit vind ik onderscheidend en goed doordacht. Ik wil wel eens meer de darkside of life in organisaties zien. Dat maakt het allemaal menselijker. Ken jij meer van dit soort uitingen? Maak me blij en laat me het weten!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten