vrijdag 13 mei 2016

Twee schokkende video’s die deze week viral gingen

Ik wilde vandaag eigenlijk verder gaan waar ik gisteren was gebleven, social media moorden, maar twee video’s die viral gingen op Facebook hebben toch een diepe indruk achter gelaten. Dagen later denk ik er nog steeds over na. Normaal gesproken vind ik reclame heel irritant, maar video’s met een diepere gedachte raken me wel. Gek genoeg zijn dat vaak video’s die awareness creëren door een vervelend gevoel achter te laten. Of in ieder geval eentje die je niet zomaar kunt afschudden. 

Behind the leather
Op het eerste gezicht lijkt het een doodgewone high-end leather zaak ergens in een mooi winkelcentrum. Dat de nadruk op dood ligt, laat zowel de klanten in de winkel als de kijkers van de video schrikken. Bij het openen van de tassen ontdek je een pulserend hart, ten midden van zacht, sappig vlees. De handschoenen en laarsjes schitteren in het licht, maar wanneer je ze aandoet, voel je alles glibberen in het warme bloed. Hoewel de video twee weken geleden al gepost werd op Youtube, kreeg het pas de aandacht nadat het veelvuldig werd gedeeld op Facebook. Alleen al op de pagina Bored Panda kreeg het maar liefst 15.153.268 weergaven in drie dagen. 


De reacties op de video zijn heel verschillend. Opmerkelijk is dat PETA, de organisatie achter deze video, veel negatieve aandacht krijgt. Ik lees dat ze beschuldigd worden van het afmaken van 90% van de dieren die in het dierenasiel in Norfolk, Virginia, gedropt worden. Men vindt deze video daarom hypocriet. Andere geven aan dat het leer van dieren die geslacht worden voor de vleesindustrie, net zo goed gebruikt kan worden.

Persoonlijk denk ik dat deze mensen het punt van de video helemaal missen. Er leven dieren in vreselijke omstandigheden, worden bruut afgemaakt en dit allemaal zodat we rond kunnen lopen met een tas van €2000 die volgend seizoen weer uit de mode is. 



Als London Syrië was geweest
In maart 2014 publiceert de organisatie Save The Children de video ‘Most Shocking Second a Day’. Als London Syrië was geweest, dan zou het er zo uit zien. De video werd maar liefst 53.439.546 bekeken. Nu, twee jaar later, is de situatie niks veranderd. Sterker nog, misschien zelfs verslechterd. Ongeveer 60 miljoen mensen zijn gedwongen hun huizen te verlaten dankzij oorlog en vervolging. De grootste vluchtelingencrisis sinds de Tweede Wereldoorlog.



Save The Children uploadt een deel 2, ‘still The Most Shocking Second A Day’, die nu weer circuleert. Krachtig, omdat ik bij de aanslagen in Parijs en Brussel steeds hoorde dat men het eng vond omdat het zo dichtbij is. Deze video laat pas zien wat écht dichtbij is. Een schattig meisje die in anderhalve minuut álles verliest. 

Waarom ik dit met jullie deel? Omdat we soms vergeten hoe bloederig en koud de wereld kan zijn. Omdat kinderen in onder andere Syrië doodbloeden. Net als de dieren die we op brute wijze afslachten. Ik deel dit om te laten zien dat negatieve emoties in uitingen soms nodig zijn om de wereld wakker te schudden.



Lees HIER meer over het gebruik van negatieve emoties.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten