donderdag 12 mei 2016

Social media: we maken het moordenaars veel te makkelijk


We eten tegenwoordig niet voordat we er geen foto van hebben geüpload. Elke outfit in de kledingkast staat al op Instagram. Onze bushaltes waar we dagelijks wachten, de school waar we op zitten, ons favoriete restaurantje en plaatselijke supermarkt kun je vinden op snapchat. Dagelijks zetten we ons dagboek online en iedereen kan het zien en lezen. Is dit niet eng? Dat iedereen precies weet waar je van houdt, wat je graag doet en waar je te vinden bent? We maken het echt veel te makkelijk voor moordenaars. Ze hoeven geen research meer te doen, we geven ze alle informatie al cadeau.

Creepy vriendenverzoek
Een tijdje terug stond ik op het perron in Eindhoven. De trein was vertraagd en zuchtend keek ik naar het bord waarop de vertraging stond aangegeven. Geërgerd zwaaide ik mijn tas over mijn schouder, waardoor ik iemand achter me per ongeluk raakte. De jongeman keek half verrast, half verontwaardigd. Zijn Fontys sportschooltas gleed door mijn duw van zijn schouders. Ik bood mijn excuses aan en schamend liep ik snel verder. Tjonge, wat kan ik soms lomp zijn.

In de overvolle trein kwamen we wonder boven wonder tegenover elkaar te zitten. Beetje ongemakkelijk, dus na een glimlach richtten we ons volledig op ons mobieltje. Toen ik uitstapte, tikte hij me aan. Of ik ook niet bij hem op school zat, want ik had een bekend gezicht. Ik zit dan wel op de Fontys, maar doe een totaal andere opleiding in een ander gebouw. We kwamen tot de conclusie dat we elkaar nooit waren tegengekomen en stelden onszelf even voor. Onze wegen scheidden hier. Later op de avond, toen ik lekker op de bank zat, kreeg ik een vriendenverzoek op Facebook. Verbaasd zag ik zijn naam. Er was blijkbaar weinig voor nodig om mij te vinden.

Moorden in Nederland
De kans dat je moord slaagt omdat je de juiste plaats en tijd beter kan inschatten lijkt me groter. Ik denk dat je de drempel ook verkleint. Een kwaadwillende weet precies wanneer je alleen terug fietst als je ‘s avonds van de sportschool komt. Ik ben gaan zoeken naar cijfers, benieuwd of de komst van social media het aantal moorden heeft verhoogd. Ik was verbaasd. In Nederland zijn vorig jaar 144 mensen om het leven gekomen door moord of doodslag. Nooit, sinds het begin van de metingen in 1996, lag dat aantal zo laag, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Sterker nog, het aantal moorden ligt fors lager dan bijvoorbeeld tien jaar geleden, toen er 223 moorden werden geregistreerd. Kunnen we dan toch veilig ons hele dagboek online posten?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten