zaterdag 4 juni 2016

Kinderen mogen gewoon horror kijken

Iedereen die vroeger 'Ik Mik Loreland' keek, weet waar ik nu over ga beginnen. Karbonkel, de griezel die aangekondigd werd met onheilspellende muziek of juist zomaar ineens in beeld kwam. Jeugdtrauma’s. Wat dacht je van de plaaggeest van Bassie en Adriaan? Zijn vreselijke lach bevroor mijn kinderhartje. En wie van jullie heeft Chucky als kind gekeken? Ikke! Wist ik veel. Ik hoorde dat het over een pop ging en een vriendinnetje had de video thuis liggen. Ik heb daarna een tijdje mijn poppen laten staan.



Vaak zie je een duidelijke tegenstelling in kinderprogramma’s. Het goede tegen het slechte. Soms gaan serie- en programmamakers iets te ver met het slechte. In de film “The Good Dinosaur” vertelt een dino met een akelig diepe stem hoe hij een krokodil liet verdrinken in zijn eigen bloed. Zijn uitdrukking, zie de afbeelding hieronder, is denk ik ook niet echt plezierig voor een vierjarige. Er zijn genoeg tweets en artikelen te lezen van boze ouders, waarvan hun kinderen in huilen uitbarstten in de bioscoop. Maar hoeveel impact heeft een horror film nu daadwerkelijk op onze kids?


Volgens professor Andy Field van de universiteit van Susse heeft het geen zin om tegen alle ouders te zeggen dat enge films slecht zijn voor kinderen. Hij publiceerde vorig jaar rond deze tijd in het wetenschappelijke blad Human Communication Research zijn onderzoek. Enge films zouden slechts een kleine invloed hebben op het welzijn van een kind. Sterker nog, uit zijn analyse blijkt dat het in veel gevallen niet eens zo hoeft te zijn. In een eerdere blog schreef ik dat je geboren wordt met een liefde voor horror, of juist niet. Een bepaald gen zorgt ervoor dat je sneller van slag kunt raken door heftige beelden. Wellicht ook een factor die ervoor kan zorgen dat je kind de bios bij elkaar schreeuwt. 

Vaker de dood in kinderfilms 
Wat vindt de kijkwijzer hiervan? Zij houden zich aan een onderzoek van Harris (2000) waarin blijkt dat kinderen onder de negen soms wel weten dat iets fantasie is, maar deze kennis niet altijd toepassen tijdens het verwerken van angstwekkende beelden. Ook wel adult discount genoemd. Hmm. Als dit inderdaad geldt voor een grote groep kinderen, dan hebben we een probleem. Eerder bleek namelijk dat kinderfilms veel moord en chaos bevatten. Scientias meldt dat personages in een kinderfilm een 2,5 keer grotere kans hebben om het loodje te leggen dan in films voor volwassenen. Ouders van belangrijke personages blijken een maar liefst vijf keer grotere kans te hebben om te sterven. 



Kippenvel 
Super zielig als je kindje hier ’s nachts van wakker ligt. Ik had als kind ook geregeld nachtmerries, als ik weer eens stiekem naar de Kippenvel serie keek op kinderzender FOXKIDS. Het mocht natuurlijk niet van mama, maar de griezelige maskers op de achtergrond terwijl Stine je veel griezelplezier wenst, wekte toch mijn interesse. Het heerlijke, verboden snoepje. Heeft het mij geschaad? Geloof het niet. Hoogstens mijn fantasie een beetje verreikt. Ik zou met het gore, bloederige stukje van de genre echter wel wachten tot ze 'wat ouder zijn'. Arme kinderhartjes..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten