woensdag 11 mei 2016

Advertenties met een bittere nasmaak

Overal lees ik hoe de klant opzoek is naar happiness. The feel good market verblindt ons door zijn witte glimlach. We weten dat positieve emoties de ontvankelijkheid van mensen vergroten. Dit betekent dat mensen openstaan voor de communicatieboodschappen van een merk en dat ze bereid zijn een relatie aan te gaan door de producten of diensten aan te schaffen. Maar wat betekent dit voor het gebruik van negatieve emoties? Kunnen we deze beter helemaal niet gebruiken? Ik laat je zien wie dat wel hebben gedaan. 

Voel je schuldig
Het vcu medical center vertelt het verhaal over een man die te horen kreeg dat hij nog maar 6 dagen te leven had, want zijn lever stopte met functioneren. Dat is pas een letterlijke DEADline. Oh, jij bent aan het stressen voor eindexamens en scripties? Er zijn mensen die het nog slechter hebben. Crisis, een organisatie voor daklozen, spreekt mensen aan die thuis lekker bij de verwarming genieten van de sneeuwvlokjes die langzaam naar beneden dwarrelen. Leuk, die sneeuwengeltjes die je maakt op de grond, maar probeer er eens te slapen. Je kunt op de afbeeldingen klikken voor een groter formaat



Angst
Of sigaretten horrorverpakkingen moeten krijgen of niet, is een discussie die ik graag in een andere blog met je ga voeren. Dat jij je rustig naar je grafkist rookt, daar is geen discussie over mogelijk. Verder sleept de Europese Raad voor Vluchtelingen en Asielzoekers je mee over de bloedrode loper, terug naar de gebieden waar dood en verderf de overhand heeft. Ik bedoel, normaal gesproken pakken wij het vliegtuig naar een tropisch warm land, toch?



Spot drijven
Niet zo bloederig zijn de uitingen die ik kon vinden waar de spot werd gedreven. In een plaatselijk cafeetje hebben ze bier zo koud als het hart van je ex. En ben je moe van het lelijk en dik zijn? No worries, sport hier en je bent alleen nog maar lelijk. De laatste uiting heeft niet veel uitleg nodig. De klant wordt hier niet op zijn plaats gezet, maar een concurrent. De tekst luidt: the jump of Puma. Doei, Adidas!



Ben je benieuwd hoe negatieve emoties gebruikt kunnen worden in video's? LEES over twee video's die hiermee viral gingen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten