woensdag 18 mei 2016

Waarom Red Bull écht vleugels geeft

Ik snapte al niet waarom de bibliotheek zo onrustig was. Natuurlijk, het is mei en de eindexamens zijn begonnen. Ik probeer me te concentreren maar een jonge meid tegenover me zit luidruchtig aan haar Red Bull te lurken. De mierzoete geur van het drankje verspreidt zich in de zaal. Volgens mij is ze Duits aan het oefenen, hopend dat de Red Bull haar vloeiend maakt in deze prachtige taal. Misselijk van de geur zoek ik snel de ingrediënten op van het drankje. Taurine, een zwavelbevattend organisch zuur dat bij een te hoge inname onder andere kan zorgen voor beroertes en hart- en vaatziekten. Ah, vandaar dat je er vleugels van krijgt. 


Ongeveer anderhalf jaar geleden betaalde Red Bull in totaal 13 miljoen dollar (ruim 10 miljoen euro) uit aan gebruikers die de energiedrankjes hebben gedronken maar 'geen vleugels' hebben gekregen. Only in America, right? Gelukkig ging het in de klacht niet alleen over echte vleugels, maar ook dat de figuurlijke betekenis niet zou kloppen. Het veelvuldig gebruik van de woorden 'boost' en 'vleugels' zou de consumenten onterecht de indruk geven dat ze door het drinken van Red Bull fysiek sterker kunnen worden. Hoewel Red Bull instemde met de 13 miljoen dollar die ze lichter werden, zei de onderneming in een verklaring dat de marketing van de producten altijd accuraat en waarheidsgetrouw gebeurd. 

Bloedkonters
Terug naar de ingrediënten. Soms schrik ik van wat er allemaal voor zooi in ons voedsel zit. Zo zit in de meeste energiedrankjes het ingrediënt glucuronolacton. Het wordt toegevoegd omdat het vermoeidheid tegen zou gaan en een prettig gevoel zou geven. Hierbij is wel voorzichtigheid geboden, aangezien glucuronolacton bloedklonters kan veroorzaken en het kan zorgen voor een verminderde werking van de binnenste bekleding van bloed- en lymfevaten. Eigenlijk zou Red Bull de case gewonnen moeten hebben. Ja, je krijgt wel vleugels. Je gaat er namelijk dood van. 

Ik weet nog dat ik jaren terug een maand lang geleefd had op Monster Energy. Het jaartje psychologie op de universiteit van Tilburg was interessant, alleen was de nachtdienst minder leuk. Ik dacht dat het drankje hielp met leren in de late uurtjes, maar uiteindelijk zorgde het voor ongecontroleerde adrenaline kicks. Heet het daarom Monster Energy? Ik was er snel mee gestopt. Voor altijd. Ik kijk op. Het meisje tegenover me slurpt het laatste slokje Red Bull op. Zal ik haar mijn blog laten lezen? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten